Toca ensenyar millor (o diferent ?) la ciència

Acabo d’assistir al III Congrés de Docència de Química a Secundària, el qual ha reunit una sèrie de professors de química (i ciència) de Secundària i d’Universitat. La jornada ha comptat amb les xerrades de Mercè Izquierdo, Trina Milan i Fina Guitart. Ha estat organitzat per Departament de Química de la UdG.

Anem al gra, la Dra. Mercè Izquierdo, catedràtica del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la UAB ha donat la xerrada titulada: “L’ensenyament dels canvis químics (cap a una ‘chemical chemistry’). Una nova manera de parlar dels àtoms”. La Mercè ha destacat la problemàtica desconnexió entre la didàctica de la química actual, basada en l’estudi de conceptes, i la química que vivim en el dia a dia. A més, hi ha una preocupant divergència entre els temaris establerts per Batxillerat i les competències que s’haurien d’assolir. Massa poc temps per assolir-ho tot: conceptes i associació dels mateixos. La Mercè proposa una didàctica de la química basada en els canvis químics, a partir dels quals presentarem els conceptes. També ens ha fet reflexionar sobre el poc coneixement de química de la societat, la didàctica de la qual no és a Primària i a Secundària s’ha reduït per massa difícil. Els canvis químics són presents en el dia a dia, i per això tothom hauria de ser una mica químic.

Seguidament ha estat el torn de la Trina Milan, professora de la UOC i activa usuària de la web 2.0, amb la xerrada: “Marie Curie, una blocaire avui?”. La Trina està convençuda que la didàctica de la ciència ha de canviar i fer ús de totes les eines derivades d’internet. Els professors i investigadors estan connectats arreu del món, fent ús de dispositius multiplataforma que molt fàcil ús, a partir dels quals cadascú és creador de continguts. Degut a l’elevada quantitat d’informació, majoritàriament disponible a les xarxes socials, contenidors de continguts, ara els professors tenen la tasca de posar ordre a tota aquesta informació. Els professors han d’adaptar la informació als usuaris que, tot i viure en un món globalitzat, cada cultura té una identitat pròpia i una manera d’aprendre. I ha destacat que estem en una cultura àudiovisual, i la didàctica s’hi ha d’adaptar, sent Youtube el principal portar de recerca dels estudiants.

Per acabar, la Fina Guitart ha donat la xerrada: “Educació Química EduQ: una revista per al professorat de química”, la qual ha presentat la revista EduQ. Aquesta revista pretén una difusió de la química, tant a la Secundària com a la Universitat. Ha ressaltat que el professorat necesita coneixements de la disciplina i coneixements de la didàctica, i aquesta revista pot ser una eina de gran ajuda. EduQ conté articles amb casos pràctics, alhora que presenta treballs de recerca de Batxillerat. La Fina ens ha convidat a no només ser-ne lectors i recomanar-la, sinó també a publicar-hi. M’ho apunto!

Així doncs, als professors de química ens toca reflexionar sobre com ensenyar química a les noves generacions. Vull repetir la importància de fer ús de totes aquelles eines derivades de la web 2.0: blocs, xarxes socials, Youtube, … i tantes altres, les quals faciliten una millor interacció amb l’alumnat. I, per últim, és imprescincible una millor comunicació entre el professorat de química i la societat. La química està a en la nostra vida diària.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s