Papa, papa, el mestre d’anglès no sap anglès!

Això és el primer que vaig pensar quan divendres al matí els mitjans de comunicació es feien ressò que la meitat de les places de mestre d’anglès funcionari ofertades perl Departament d’Educació havien quedat desertes pel baix nivell dels candidats. Després un pensa, com és que tenen el títol de mestre d’anglès sense tenir un nivell mínim d’anglès? Puc entendre, fins a cert punt, que per la majoria de títols el coneixement de l’anglès és un tema secundari, més de cultura personal que necessitat per exercir la formació rebuda. Ara bé, per un mestre d’anglès, el coneixement de la llengua no hauria de ser el primer requisit? De què serveix un mestre d’anglès que té grans dots per la docència, un gran coneixement teòric de la gramàtica anglesa,… si no el sap parlar? De res, ben res, i aquest fet explica la raó per la qual els nens acaben la primària, i també la secundària, sense saber expressar-se en anglès. Això sí, et sabran un munt de paraules i conjugar un munt de verbs, però amb quina finalitat? Només aprovar l’examen, res més, perquè no saben anglès!

Així doncs, felicito el Departament d’Educació i els respectius tribunals avaluadors de mestre d’anglès per haver pres la valenta decisió de deixar places desertes. Decisió que segur que serà criticada per cert sindicat defensor de drets impensables a qualsevol altre nivell laboral de la societat, i el nom del qual m’estalvio. Ara bé, la meva felicitació s’acaba quan sóc conscient que aquestes places que han quedat vacants continuaran sent ocupades per aquests aspirants a funcionaris (interins) que no tenen un nivell mínim i, per tant, el títol de l’entrada pot continuar vigent durant molts anys més. Sí, el tema del nivell dels interins és un punt delicat, però cal abordar-lo amb valentia. En aquest moment, qualsevol persona amb títol de mestre o grau pot entrar a Educació i ensenyar a primària o a secundària, respectivament, en aquest últim cas només havent superat (= assistir a classe) un breu curs d’introducció a la pedagogia. Per altra banda, superar les oposicions és sinònim de bon professor? No, però com a mínim han estat avaluats per gent competent (tribunals), els altres ni això.

Pels interins amb un mínim sentit de la responsabilitat, la voluntat de ser avaluats s’hauria de veure de forma positiva, perquè discriminaria aquells bons professors, que n’hi ha, i molts entre els interins, dotant aquest sector d’un major prestigi. Un prestigi que s’ha perdut en gran mesura per les propostes indefensables i totalment mancades de raonament per part de certs sindicats. Només recordar que a qualsevol altre àmbit laboral aquesta avaluació prèvia existeix, ja sigui en forma de proves de selecció i/o entrevistes personals. Per tant, per què en aquesta professió que és la principal responsable del futur de la societat aquest rigor brilla per la seva absència?

Acabo l’entrada amb una brillant classe magistral d’anglès. I hope you like it!

Advertisements

10 pensaments sobre “Papa, papa, el mestre d’anglès no sap anglès!

  1. Caldria veure quans d’aquest futuribles mestres que han obtingut la diplomatura han fet estades en països estrangers o, el que és pitjor, perquè pots obtenir la diplomatura sense haver fet cap estada en algun país estranger.

    • L’obligatorietat de fer una estada a l’estranger, en aquest moment, ha de ser un pas posterior. Crec que és més prioritari augmentar el nivell de conversa, i tot i que és més fàcil fer-ho a l’estranger, també és molt viable fer-ho aquí, sobretot per un tema econòmic.

  2. Hola, sóc una noia que he finalitzat uns mesos enrere la carrera de Magisteri de Llengua Estrangera (ultima promoció de tal titulació). He de dir que em sap molt greu observar com es generalitza en les situacions.
    En el meu cas i la majoria dels meus companys d’universitat hem cursat part dels nostres estudis a l’estranger i tenim un molt bon nivell de la llengua anglesa. Per culpa de les retallades esmentades tots els meus companys de classe i jo estem a casa sense poder fer el que realment estimem i sabem fer que és impartir classes d’Anglès als més menuts. A més el que si que considero indignant és que mestres especialistes en altres àmbits puguin ser mestres d’Anglès només tenint el 5è de l’EOI (fent aquest curs i o examen un sap com donar classes d’Anglès?, parlant des d’una perspectiva personal, ja que vaig cursar aquest nivell uns anys enrere).
    Altrament, també crec que és cert que hi ha molts mestres d’Anglès els quals no tenen un nivell suficient com per impartir classes, majoritàriament mestres que varen obtenir la seva titulació anys enrere quan els nivells d’exigència no eren els mateixos.
    Finalment, avui en dia quan les ultimes promocions de Magisteri de llengua estrangera sortien de la universitat amb un molt bon nivell d’idioma per tal de poder ser bons especialistes d’Anglès, el sistema canvia i es suprimeixen les especialitzacions reduint-les així a un any de formació, fet que tornarà a fer davallar els nivells dels futurs professors.

  3. Hola Teresa, estic d’acord amb tu que el 5è de l’EOI no hauria de permetre ocupar una plaça de mestres d’anglès si hi ha gent preparada amb el magisteri corresponent. Per la meva banda en cap moment he volgut generalitzar, simplement m’he basat en el fet que una part de les places de mestre d’anglès han quedat desertes, i en vàries convocatòries. Per tant, totes aquelles persones, com tu, que surten ben preparades de la Universitat, i no em refereixo en coneixements, sinó en nivell de parla anglesa, no crec que hagueu de tenir problemes per entrar. La introducció de l’anglès en totes les etapes de l’ensenyament va a més. Ànims i espero que hi puguis contribuir aviat.

  4. Hola companys,
    Sóc especialista d’anglès a primària i la veritat és que m’he trobat amb companys que utilitzen les dues llengües per expressar-se a l’aula tant a cicle mitjà com a superior.
    No sé si és per què no tenen ganes d’esforçar-se i explicar les coses 50 vegades si cal i de 50 formes diferents fins que els alumnes t’entenguin o si és que no tenen el nivell suficient. El que sí que sé, és que això provoca que els nens surtin sense un nivell adequat de l’escola. Ja en tenim prou amb que es dediquin una o dues hores setmanals a l’aprenentatge de la llengua estrangera com per que a sobre no siguem els que potenciïn una expressió totalment en anglès.

    I evidentment, estic d’acord en que moltes de les places que estan ocupades a primària, ho estas per professors que no són especialistes i amb això no dic que no siguin bons docents, però cal revisar les aptituds de cadascú per la l’àrea que està impartint.

    Gràcies

  5. Bon dia
    sóc professora amb el CAP en geografia i història. Tinc el 4rt de EOI superat i ara hauria de posar-me amb el 5è per obrir-me portes. Sabeu quins requissits o quin grau especialitzat hi ha al mercat perquè pugui donar les classes de geografia i història en anglès (social science, o science)?o potser amb treure’m el 5E del EOI ja és suificient?Gràcies!
    ÉS possible que no pugui impartir la matèria de science pèrquè no tinc magisteri o bé amb el CAP ÉS

  6. em podrieu contestar per què els mestres de primària d’anglès han de tenir un domini total de l’anglès quan una gran quantitat de mestres generalistes no escriuen ni parlen gens bé el català???? per què deixen fer classe a tanta gent que no és capAÇ DE SONORITZAR LA S DE CASA???? I NO PASSA RES????
    CARAM!
    i els de matemàtiques, en saben molt de matemàtiques???
    i el d’educació física cal que sigui atleta?
    i els de coneixement del medi ja dominen la geografia?
    el de música per què moltes vegades no sap tocar instruments com el piano??
    i així, podriem anar seguint, un per un i veuriem quants se’n salven…

    és molt infantil criticar per sistema els mestres que per voluntat pròpia
    van optar per especialitzar-se. un respecte per ells, que en general, han estudiat més que els no-especialistes

    salut, companys i a estudiar tots!!!! que el coneixement no s’acaba mai

    • Hola Albert, gràcies pel comentari, però vull ressaltar que en cap moment demano més nivell d’anglès a un professor d’anglès que nivell de matemàtiques a un professor de matemàtiques, o de qualsevol altra especialitat. Només demano que per exercir la docència s’agafi la gent amb el màxim nivell possible, ja sigui d’anglès, de matemàtiques, de català o de música. I això és tan responsabilitat de les universitats que donen aquests títols com del Departament d’Ensenyament a l’hora de fer la selecció del professorat. El tema de la docència de l’anglès s’ha de repensar en el nostre país, ja que és incomprensible com després d’estudiar-lo des de primària fins a batxillerat la majoria d’estudiants tinguin problemes de comprensió i expressió.

      • sóc mestre d’anglès des de fa 12 anys. he passat per més de 30 escoles. sabeu en quantes he disposat d’una aula?? només en 2 escoles!!! em sembla que amb això ja està tot dit. vull aprofitar per dir que molt sovint l’anglès és una assignatura marginada des del mateix equip directiu!! . un simple exemple: hem començat un nou curs, tothom té tot el material des de fa setmanes, doncs d’anglès, encara estic “lluitant” per que arribin llibretes , llibres ..etc.. què és això? no tenim aula tampoc, els tutor moltes vegades sen’s mengen temps, i només fem 1 hora o 2 setmanals!!!!! algú m’ho explica, com és que a sobre les crítiques recauen en el pobre desgraciat que pateix aquesta manca de respecte a la seva pròpia escola.

  7. FÒRUM
    sóc mestre d’anglès des de fa 12 anys. he passat per més de 30 escoles. sabeu en quantes he disposat d’una aula?? només en 2 escoles!!! em sembla que amb això ja està tot dit. vull aprofitar per dir que molt sovint l’anglès és una assignatura marginada des del mateix equip directiu!! . un simple exemple: hem començat un nou curs, tothom té tot el material ( MATEMÀTIQUES, CATALÀ, ETC ) des de fa setmanes, en canvi d’anglès, encara estic “lluitant” per que arribin llibretes , llibres ..etc.. què és això? no tenim aula tampoc, els tutors moltes vegades se’ns mengen temps, i només fem 1 hora o 2 setmanals!!!!! algú m’ho explica, com és que a sobre les crítiques recauen en el pobre desgraciat
    que pateix aquesta manca de respecte a la seva pròpia escola.
    ALBERT MOLINA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s